Kjøps- og leveringsbetingelser

Alle kjøp fra Bryne Landbruksservice A/S (heretter omtalt som BLS) er underlagt gjeldende kjøps- og leveringsbetingelser, med mindre annet er avtalt skriftlig mellom partene. Med mindre BLS skriftlig har akseptert at kjøper angir spesielle betingelser er dette ikke bindende for BLS.

Priser

Priser oppgis eks. mva dersom ikke annet er oppgitt. Pris eks mva vises også i handlekurv, men her er også mva spesifisert. Alle priser er oppgitt uten frakt. Vi tar forbehold om eventuelle trykkfeil når det gjelder pris og informasjon om varer/ tjenestene på siden. Har du spørsmål rundt dette er du velkommen til å ta kontakt med oss. 

Betaling

Forhåndsbetaling
Vi forbeholder oss rett til å kreve forhåndsbetaling der vi ser dette er nødvendig. Dette vil bli avtalt mellom partene. Vi sender deg da en faktura per e-post eller vanlig post. Varene sendes så snart betalingen er utført.
Faktura
Våre bedriftskunder vil få tilsendt faktura med 21-dagers betalingsfrist. Fakturaen blir levert på epost når vi sender varen, eller sammen med varene eller i løpet av de nærmeste dagene etter varene er sendt. Vi sender også faktura som EHF om du ønsker det. Dette oppdateres ikke automatisk så gi oss derfor beskjed om du ønsker faktura på EHF.

Ordrebekreftelse og pakkesporing

Kort tid etter bestilling mottar du en ordrebekreftelse fra BLS pr. e-post. Ordrebekreftelsen sendes til den e-post adressen kunden har oppgitt i forbindelse med bestillingen. Ordrebekreftelsen inneholder ordrenummer samt alle detaljer vedrørende ordren. Kontroller at opplysningene er korrekte, kontakt BLS så snart som mulig dersom noe er feil. Pakkesporing gis på forespørsel i de tilfellene hvor dette er/blir mulig

Levering

Varen leveres så fort som mulig, og BLS streber etter å levere innen 3-5 dager etter bestilling. Av ulike årsaker kan det forekomme lenger leveringstid. En leveringstid utover 3-5 dager gir ikke kunden krav på kompensasjon. I sjeldne tilfeller kan det forekomme at varen må leveres i to eller flere forsendelser, grunnet f.eks. varens fysiske beskaffenhet. Det tas forbehold om forhold utenfor BLS’s kontroll, lockout, transporthindringer, maskinhavari, materiale- og fabrikasjonsfeil osv.

Sending av varer

BLS bruker forskjellige transportører og vil sende varer på rimeligst måte om ikke annet er avtalt mellom partene.

Mottak av varene

Kjøpte varer fraktes til avtalt leveringsadresse. Kunden er ansvarlig for at en fullastet stor lastebil kan kjøre fram til angitt leveringssted. Dersom kunden ikke er tilstede når varen leveres, aksepterer kunden at varen leveres i kundens fravær. Uavhengig av om kunden er tilstede på leveringstidspunktet, regnes leveringen som utført når varen er lastet av på avtalt leveringsadresse. Dersom det ikke er mulig å kjøre helt fram til leveringsadressen, betraktes leveringen som fullført, når varen er lastet av nærmest mulig leveringsadressen.


VIKTIG: Kunden skal kontrollere varen for fraktskader og antall/mengde, før kvittering for mottakelse. Er varen skadd eller antall kolli ikke stemmer med det som står på fraktbrevet, skal dette anmerkes på fraktbrevet. Eventuell skade/mangel dokumenteres (helst med bilde) og BLS kontaktes snarest, helst skriftlig på post@bls-as.no

Eiendomsforhold

BLS forbeholder seg eiendomsretten til varer inntil de er fullt ut betalt, i den utstrekning slikt eiendomsforhold er gyldig.
Tekniske dokumenter og tegninger utlevert av BLS kan ikke benyttes til annet enn formålet med utleveringen. Dokumentasjonen forblir BLS sin eiendom og kan ikke kopieres, reproduseres eller utleveres til tredjepart.

Ansvarsfrihet

All rådgivning fra BLS sin side er kun av veiledende art, og kan derfor ikke påføre BLS et rådgivningsansvar.

Angrerett

Hvis du angrer på den varen du har kjøpt, så kontakt oss så fort som mulig, og innen 14 dager etter kjøpet, slik at vi kan avtale retur av varen og tilbakebetaling. All retur skal avklares med BLS på forhånd. Ta vare på emballasjen hvis du er usikker på om du vil beholde varen. Les alt om angrerett på www.forbrukerradet.no, eller ring til oss på 51 77 07 00.

Reklamasjon

Næringsdrivende som handler hos BLS har reklamasjonsrett i henhold til kjøpsloven (lov av 13.05.1988 nr. 27). Reklamasjonsfristen for næringskjøp er 2 år. Tilsvarende har forbrukere som handler hos BLS reklamasjonsrett i henhold til forbrukerkjøpsloven (lov av 21.06.2002 nr. 34). Reklamasjonsfristen i forbrukerkjøp er som hovedregel 2 år. I enkelte tilfelle gjelder en reklamasjonsfrist på 5 år, dersom varen ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Reklamasjonsretten innebærer at kunden enten kan få varen byttet, reparert, pengene tilbake eller avslag i prisen, avhengig av den konkrete situasjonen og de generelle bestemmelsene i henholdsvis kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven. Dette betinger under enhver omstendighet at reklamasjonen er berettiget, og at mangelen ikke er oppstått som følge av feil bruk av varen eller annen skadegjørende atferd.

Det skal reklameres innen rimelig tid etter at kunden har oppdaget feilen eller mangelen ved varen. Hvis kunden reklamerer innen to måneder etter at mangelen er oppdaget, vil reklamasjonen alltid være rettidig.

Dersom det foreligger synlige feil eller mangler ved varen, skal det reklameres skriftlig og dokumentert med bilder. Det kan du gjøre pr epost til post@bls-as.no. Reklamasjon skal skje før montering og før du bruker varen, ellers blir varen betraktet som godkjent og akseptert av deg som kunde. Reklamasjon over slike skader eller mangler skal skje innen 14 dager etter levering, og du kan, som kunde, ikke kreve høyere erstatning enn verdien på varen du kjøpte.

Ved feil eller mangler som oppstår etter levering og innenfor gjeldende reklamasjonsfrister, skal reklamasjonen skje med det samme, skriftlig og med bilder pr epost til post@bls-as.no  

Når reklamasjonen er berettiget refunderer vi rimelige fraktomkostninger, som kunden har hatt i forbindelse med returnering av varen. Når du ønsker å reklamere på en vare, ber vi deg benytte post@bls-as.no. Ved retur av varen, må du beskrive feilen skriftlig og dokumentere med bilder dersom mulig. Varen skal sendes tilbake i forsvarlig emballasje, og kunden plikter å fremlegge en kvittering for fraktomkostninger, dersom disse kreves refundert.

Eventuell tvist mellom partene skal søkes løst ved forhandlinger. Om partene ikke finner en løsning, behandles saken etter norsk rett for norske domstoler med selgers forretningsadresse som verneting.

Handelskjøp og forbrukerkjøp

BLS er ikke ansvarlig for verken indirekte tap eller følgeskader av noen art, som en mangel måtte være årsak til, herunder – men ikke begrenset til – enhver form for skade, som tilkommer besetning, avlinger og maskiner eller forårsaker driftstap, tapt arbeidsfortjeneste m.v. I forbrukerkjøp er kjøpslovens § 67, stk. 1, ikke hermed fraveket.

BLS’s ansvar er under enhver omstendighet begrenset til den kjøpte varens verdi.

Svindel

All svindel, eller forsøk på svindel, blir politianmeldt.

Produktansvar

Du kan som kunde i utgangspunkt kreve erstatning i henhold til norsk lov. Du kan ikke som kunde kreve erstatning som overstiger den kjøpte vares verdi. BLS tar ikke ansvar for skade påført av den solgte varen på mennesker, dyr, ting eller fast eiendom etter at varen er mottatt av kunden. BLS er ikke ansvarlig for driftstap, tapt fortjeneste eller andre økonomiske konsekvenstap. De nevnte begrensningene i BLS’s ansvar gjelder ikke dersom firmaet har gjort seg skyldig i grov uaktsomhet.